Skip to content

💪 ATTILA VÉGH odporúča: “⚡2x viac obsahu ⚡2x viac sily v SWISS CBD POWER OLEJI 💧”

0,00 0
Your cart is empty. Go to Shop
Menu
Menu
0,00 0
Your cart is empty. Go to Shop

CBD kvapky na spanie

Známy kanabidiol CBD, ktorý sa získava extrakciou z rastlín konope je stále viac populárny pre svoje potenciálne zdravotné prínosy pre človeka. Už roky sa používa bez lekárskeho predpisu ako pomoc pri liečbe stavov ako je epilepsia, bolesť, úzkosť, poruchy spánku a mnohé ďalšie.
V dnešnom článku sa zameriame na to, aký účinok môže mať CBD na váš spánok a či pomáha na nespavosť.

Attila-Vegh-odporuca-CBD

Spánok 

Predtým, ako si bližšie povieme o vplyve CBD na spánok, poďme si najskôr v rýchlosti pripomenúť, prečo je spánok pre náš organizmus dôležitý. 

Spánok je rovnako ako jedlo biologickou potrebou, preto je nevyhnutnou súčasťou života. V skutočnosti strávime asi tretinu svojho života spánkom. Spánok je základným predpokladom pre našu celkovú regeneráciu a správne fungovanie nervovej sústavy. Odporúčaná optimálna dĺžka spánku u dospelej osoby je 7 až 9 hodín.

Bohužiaľ, stále viac ľudí trpí nespavosťou (insomnia) alebo má so spánkom problémy. Dlhodobo pretrvávajúci nedostatok spánku môže výrazne ovplyvniť kvalitu vášho života a mať dopad na vaše fyzické a duševné zdravie. Nedostatok spánku môže spôsobiť napríklad úzkosť, depresiu, bolesť hlavy, nadváhu, spomalenie metabolizmu, oslabenie imunitného systému, zlú koncentráciu a ďalšie.

Endokanabinoidný systém (ECS)

Endokanabinoidný systém (ECS), je komplexný biochemický systém v našom tele. Vedci zistili, že tento systém reguluje dôležité funkcie tela, ako sú napríklad spánok, apetít, metabolizmus, bolesť, náladu, stres, učenie, pamäť a ďalšie. Všetky tieto funkcie prispievajú k homeostáze, čo znamená rovnováhu vášho vnútorného prostredia. 

Súčasťou endokanabinoidného systému je sieť kanabinoidných receptorov nachádzajúcich sa v mozgu a v centrálnom nervovom systéme, kde je primárne regulovaný spánok.

Ďalšou zložkou ECS sú endokanabinoidy, nazývané tiež aj endogénne kanabinoidy, ktoré sa viažu na receptory a prostredníctvom nich pôsobia na celý organizmus. Ide o molekuly, ktoré pomáhajú v tele udržať plynulý chod vnútorných funkcií a zabezpečiť tak homeostázu vášho tela. Z chemického hľadiska sú endokanabinoidy veľmi podobné ako kanabinoidy získané z konope s rozdielom, že si ich telo vytvára samo. Fungujú veľmi podobne, kanabinoidy ich tak môžu nahradiť.

Výskum zistil, že ľudia môžu trpieť nedostatkom endokanabinoidov, ktorý má za následok mnoho rôznych symptómov, vrátane ťažkostí so spánkom.

Má CBD vplyv na spánok?

Niektoré výskumy naznačujú, že CBD interaguje so špecifickými receptormi ECS, čo môže ovplyvniť cyklus spánku a bdenia, tiež známy ako cirkadiánny rytmus. CBD tak môže pozitívne pôsobiť na váš spánok prostredníctvom endokanabinoidného systému vo vašom tele. 

Okrem toho CBD, podľa výskumov, môže tiež znížiť príznaky ako sú úzkosť a bolesť, ktoré často narúšajú pokojný spánok. Mnohí vedci tvrdia, že CBD zlepšuje spánok, pretože rieši základné príčiny nespavosti.

Ďalším možným faktorom k lepšiemu spánku je terpén, nazývaný mircén, ktorý sa nachádza v mnohých rastlinách ako aj v konope a býva súčasťou celospektrálneho (full spectrum) CBD. Na základe výskumov sa zistilo, že mircén má sedatívne, protizápalové a analgetické účinky a rovnako pomáha aj pri svalovej relaxácii. 

Môže CBD ovplyvniť kvalitu spánku?

Áno, podľa výskumov môže. Dobrou správou je, že CBD môže pomôcť udržať spánkový cyklus v rovnováhe (vďaka zapojenia sa do endokanabinoidného systému), čo je dôležité pre zdravý a kvalitný spánok. Kvalitu spánku môže CBD pomôcť zlepšiť skrátením času potrebného na zaspávanie, zvýšením hlbokého, pokojného spánku (NREM spánok) a minimalizovaním určitých faktorov, ktoré spánok prerušujú. 

V rámci spánkového cyklu, vám CBD môže pomôcť s “prejdením” z REM spánku do hlbšieho NREM spánku. Fáza REM spánku, sa tiež označuje ako paradoxný spánok. Ide o časť spánku, počas ktorej je bežný rýchly pohyb očí a v ktorej vznikajú všetky vaše sny. K odpočinku a regenerácii nášho tela dochádza až v Non-REM (skrátene NREM) fáze spánku. 

Štúdie zistili, že CBD môže byť prospešné pri niektorých poruchách spánku, ktoré ovplyvňujú REM cykly. U pacientov s Parkinsonovou chorobou sa po užívaní CBD prejavilo zlepšenie symptómov súvisiacich s poruchou správania REM spánku.

Môže CBD liečiť nespavosť?

CBD sa nemôže legislatívne spájať so slovami ako liečba a liečiť. No výskumy naznačujú, že vplyv CBD na spánok môže byť podľa posledných výskumov závislý od dávky. Štúdie zistili, že nižšie dávky majú stimulačný účinok, zvyšujú bdelosť, zatiaľ čo vyššie dávky majú sedatívny účinok.

Jedna štúdia zahŕňajúca pacientov s nespavosťou hovorí, že priemerná dávka (160 mg/deň) zvýšila ich celkový čas spánku a znížila počet prebudení počas noci. Iná štúdia skúmajúca dve kliniky, ktoré využívajú výťažky z rastlín konope pri liečbe zistila, že ich pacienti zaznamenali výrazné zníženie času potrebného na zaspávanie. 

Môžeme teda povedať, že užívanie CBD môže, podľa výskumov, zlepšiť nespavosť znížením času potrebného na zaspávanie a zvýšením NREM, hlbšieho spánku. 

Aké množstvo CBD použiť?

Aj keď bolo uskutočnených niekoľko výskumov zaoberajúcich sa najefektívnejším dávkovaním CBD, neexistuje žiadna štandardná odporúčaná dávka. Je to z toho dôvodu, že každý organizmus môže reagovať inak na rôzne dávky a koncentrácie CBD. Väčšina štúdií sa v tomto prípade ale zhodla na tom, že pri problémoch so spánkom fungujú vyššie dávky lepšie.

Vo všeobecnosti sa však odporúča – hlavne pre ľudí, ktorý s CBD nemajú zatiaľ žiadnu skúsenosť – začať s nižšími dávkami CBD a postupne dávku podľa potreby zvyšovať. 

Pomáha CBD s chrápaním? 

Chrápanie je problém, ktorý trápi veľké množstvo mužov aj žien. Chrápanie môže spôsobovať viacero faktorov, ako sú alergie, nádcha, chronické upchatie nosa, konzumácia alkoholu, nadváha, ktoré zužujú dýchacie cesty. 

Príčinou chrápania môžu byť aj viaceré poruchy spánku, akým je napríklad obštrukčné spánkové apnoe (OSA). Ide o ochorenie, ktoré je spánkovou poruchou dýchania. Zaťažuje najmä srdce a cievy a ohrozuje nervové bunky. 

CBD môže pomocou integrácie s endokanabinoidným systémom ovplyvniť náš cirkadiánny systém – cyklus spánku a bdenia –  ktorý má nepriame pozitívne účinky pre spánkové apnoe.

CBD, podľa výskumov, preukázalo potenciálne prínosy pre symptómy spánkového apnoe v štúdiách na zvieratách a ľuďoch, ako aj v klinických štúdiách.

CBD vs. iné pomôcky na spanie

V porovnaní s inými výživovými doplnkami na podporu spánku, môže byť kanabidiol bezpečnejší a účinnejší. Ak sú totiž vaše ťažkosti so spánkom spôsobené napríklad úzkosťou alebo bolesťou, kanabinoidy vám môžu poskytnúť úľavu od vašich príznakov, nielen so samotným spánkom. Taktiež existuje pri tabletkách na spanie riziko vzniku závislosti a nepriaznivé vedľajšie účinky. CBD kvapky sú všeobecne dobre znášané, nenávykové a bez závažných vedľajších účinkov.

Ovplyvňuje CBD užívanie iných liekov?

CBD je vo všeobecnosti bezpečné na užívanie. Je bežné, že ľudia užívajú CBD spolu s inými liekmi. Vysoko koncentrované CBD produkty môžu však ovplyvniť určité pečeňové enzýmy zodpovedné za metabolizmus liekov a môžu tak spôsobiť interakcie s niektorými liekmi. A to buď zvýšením alebo znížením ich účinnosti. Je preto vhodné, aby ste sa porozprávali so svojím lekárom, prípadne lekárnikom, ak užívate nejaké lieky či už na predpis alebo voľnopredajné lieky.

Súvisiace články

Najčastejšie otázky o CBD olejoch